perjantai 17. maaliskuuta 2017

Tumpeloita ei ole olemassakaan!


Usein kuultua aloituspuhetta Enterin opastuksissa:

  • Voi anteeksi, kun minä en osaa mitään ...!
  • En millään haluaisi vaivata, mutta kysyisin vain aivan pikaisesti ...!
  • Tämä on tämmöinen laite, josta en kyllä tiedä yhtään mitään!
  • Sain tämän pojalta/tytöltä/lapsenlapselta, enkä ymmärrä ollenkaan miten tämän pitäisi toimi?
  • Lapseni mieliksi on pakko opetella edes soittamaan ja vastaamaan!
  • Mitä teen, kun se kysyy koko ajan jotain tunnusta? Mistä semmoisen saa?
  • Miten tämä aukeaa? Mitenkähän tähän saa lisää ohjelmia?
  • Miksi tämän näyttö sammuu aivan heti?
  • Kyllä se naapurin mies teki sille jotain ja sen pitäisi nyt toimia, mutta en minä pääse mihinkään!
Televisio-ohjelman sanoin "Pitääkö olla huolissaan?" … siis jos kysyy noita asioita? Uskaltaako niitä edes kysyä? Tai kehtaako?
No ei todellakaan pidä olla huolissaan! Ja varmasti uskaltaa ja kehtaa kysyä!

Enterin opastajat ovat tottuneet vapaaehtoistyössään vuosien saatossa ratkomaan em. lauseiden sisältämiä asioita. Ja toki paljon muunkinlaisia, kuten laitteisiin, ohjelmiin, laitteiden toimivuuteen ja asetuksiin liittyviä ongelmia.

Opastuksesta poistuvien henkilöiden usein toistuvat lauseet ovatkin musiikkia opastajien korville:
  • Näinkö helposti se ratkesi?
  • Olipas mukavaa kun sain täällä itse opastajan neuvoessa harjoitella kaikessa rauhassa tätä!
  • Kun nuoret opastivat minua, en kerinnyt edes nähdä niiden sormien liikettä ja nyt kaikki tehtiin näin ihanan rauhallisesti
  • Oikeastaan tämä onkin aika kätevä laite!
  • Hienoa, että tänne voi tulla uudestaankin! Tulen varmasti jos uutta kysyttävää ilmaantuu!
  • Eikö tämä tosiaan maksa mitään?


Kannustaisin jokaista, jota askarruttavat esimerkkilauseitten mukaiset tai mitkä tahansa muutkin älypuhelimiin, tablettilaitteisiin tai läppäreihin liittyvät kysymykset, saapumaan rohkeasti Enterin opastuspisteeseen ja kertomaan ongelmastaan! Asiaan löytyy liki poikkeuksetta ratkaisu saman käynnin aikana. Ja opastajille saa myös esittää kysymyksen "Millainen laite minun pitäisi hankkia?"! Siihenkin löytyvät neuvot ja ohjeet yhdessä käyttötarpeista keskustellen.

 
Enterin opastajat ovat myös itse senioreita, jotka ovat olleet tekemisissä, osa enemmän, osa ei ehkä niin paljon, tietolaitteiden kanssa. Enterin opastajat ovat tottuneet keskustelemaan ja yhdessä opastettavan kanssa selvittämään ratkaisua ongelmiin. Tarkoitus on yhdessä harjoittelemalla opetella samalla tietolaitteen käyttöä. 
 
Enterin opastuspisteiden luettelo ja opastusajat löytyvät mm. netistä osoitteesta https://www.entersenior.fi/

Tule rohkeasti Enterin opastajan luo esittämään omat kysymyksesi!

Opastusterveisin

Markku Ukonaho
Enterin opastaja

1 kommentti:

Jos kommentoinnissa on teknisiä ongelmia, lähetä kommenttiteksti sähköpostilla osoitteeseen info@entersenior.fi. Ylläpitäjä lisää kommentin haluamaasi juttuun nimellä tai nimimerkillä, jonka ilmoitat viestissä.